“Vinyl komt terug, mensen willen weer iets tastbaars”

mark

Aangezien het niet knalgroot op mijn voorhoofd staat, zal vast niemand zich bedacht hebben dat ik naast een groot aantal andere muziekstromingen best wel eens een acidluisteraar zou kunnen zijn. Een muziekstroming die niet altijd in de picture staat, maar wel vertegenwoordigd wordt door een platenlabel in Den Bosch. ‘Acid en pláten, je bedoelt lp’s, langspeelplaten?’ ‘Jaha.’ ‘Wordt het nog mooier?’ ‘Absoluut!’ Want ik interview eMeL, dj en eigenaar van label Koncept Kore.

Hoe is dit label tot stand gekomen?techno sucks
“Bij Tekno Sucks Records (TSR) bracht ik al muziek uit. Op een gegeven moment was dat zo veel dat ik in samenwerking met hen een sublabel uitgebracht heb. Er werd tegen me gezegd: ‘Dan bepaal jij wat erop komt. Jij gaat dat doen. Het label doen we samen.’ Zo kwam de eerste soloplaat, Koncept Kore 1 uit. In 2004 had ik al Dosis Decibel, de muziek die toen uitgebracht werd was niet helemaal ons ding, wij wilden Drum n Bass en techno mixen. Dat zijn we toen gaan doen. We konden toen zelf beginnen, zelf een soundsystem oprichten.”

Wat vind je dat de uitstraling van het label moet zijn?
“Wij brengen niks uit op mp3, er is maar heel weinig te downloaden, ons medium is vinyl. Als ik een liveset wil zien, dan ook een analoge. Geen laptop, dat is geen liveset. En het grappige is natuurlijk, ik produceer het digitaal. Maar het spelen, de sound, moet analoog zijn. Koncept Kore is donkere mental acidtechno. Eind jaren ’70, begin ’80 had je dingen als Joy Division. Wij maken van daar een vertaalslag naar elektronische muziek. Het logo moet daar ook bij passen: donker, melancholisch. In principe moet het logo al t-shirts verkopen. Het moet een op zichzelf staand iets zijn. Je wil niet weten hoeveel mensen dat logo kennen. Je moet iets grijpends hebben, iets triggert ze om het te kopen.”

Markie

Jullie zijn een subsabel van TSR, wordt er ook samengewerkt met andere labels?
“In principe met Dosis Decibel. Iemand anders heeft daar het stokje overgenomen, ik werk er nog mee samen. Sowieso sta ik achter elke samenwerking die een label wil aangaan. Ik sta altijd heel erg open om muziek uit te brengen. Andere labels mogen best een keer iets van mij gebruiken, het is allemaal m’n eigen muziek. Ik probeer gewoon mensen te bereiken met goede muziek. Niet voor het geld, maar goede muziek moet bij mensen terechtkomen.”

Welke feesten worden er door jullie gegeven?
“TSR doet labelavonden, en bij een nieuwe plaat een releaseparty. Veel in Rotterdam, of andere steden. Het grappige dat zoiets amper gebeurt in Den Bosch. Daar is echt 0 platform voor electronische muziek, het is allemaal nerdy of versplinterd. Terwijl er veel mensen bezig zijn met gave muziek, maar die shit krijgt geen kans hier. We hebben ook niet echt een denderend nachtleven.”

emelMet welke gedachte kiezen jullie ervoor platen uit te brengen?
“Zelf draai ik met vinyl, ik breng het eigenlijk uit voor mezelf, om te kunnen draaien. Andere mensen krijgen de kans om hun sound op vinyl uit te brengen en ook weer gedraaid te worden op underground feestjes. Veel mensen maken muziek die ik vet vind.”

Daarnaast worden er van jou nog platen uitgebracht bij een een ander label, hoe komt dit?
“Ik werk veel op Youtube en Soundcloud. Muzieklabels komen zelf met de vraag of ze iets uit mogen brengen. Platen zijn heel duur om uit te geven, als undergroundlabels iets willen uitbrengen op hun label zijn dat veel kosten die je niet hoeft te maken. Daarnaast krijgen meer mensen jouw muziek te horen. Maar het is nog veel meer een eer om gevraagd te worden door een label. Iemand heeft jouw muziek gehoord en vindt het gaaf, dan heb je echt zoiets van ‘wow iemand wil jou uitbrengen’. Iemand is erin geïnteresseerd, iemand wil jou steunen.”

Wat is de toekomst voor het uitbrengen op vinyl?
“Vinyl is weer een opkomende markt. Er wordt nu waarschijnlijk meer vinyl verkocht dan in 1985, dat is echt zo. Dit medium gaat de tand des tijds doorstaan. Mensen die lang willen genieten van muziek luisteren vanaf een plaat. Je kunt een plaat 100 jaar in de hoes in een normale, vochtvrije kast zetten, dan haal je die plaat na 100 jaar uit de hoes en die kan je gewoon draaien. Een cd overleeft niet zo lang. Platen zijn een directe verwerking, analoog, tastbaar. Mensen willen dat weer, tastbare dingen komen terug.”

(foto’s: Koncept Kore en TSR)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s