“Ik heb nog handtekeningen opgehaald om MTV op de buis te krijgen”

Robert Gabrielse is in Den Bosch eigenlijk vooral bekend als Dj Kuif of gewoon Kuif. Ooit begon hij bij een Nederlandstalig bandje uit de regio, ondertussen heeft hij onder meer werk gedaan als dj, muzikant, programmeur, organisator en producer. Niet alleen in kroegen en cafés hier kun je hem langs zien komen, maar ook bijvoorbeeld bij Studio in Tilburg. Vandaag met hem een interview over zijn leven en de cultuur in de stad.

Je hebt in je jeugd muziek leren maken, hoe ging dat?
“Wij mochten thuis een instrument kiezen, ik koos voor gitaar. Voor je op de muziekschool kon komen moest je eerst blokfluit leren spelen, verschrikkelijk. Daarna speelde ik vooral akoestische gitaar. Op de muziekschool waren workshops om samen muziek te maken, toen is het samen spelen begonnen. Rond mijn 18e had je in de W2 rock-popcursussen, later kwam ik daar met een bandje repeteren. Als je goed genoeg was, mocht je optreden op Boschkilde. Dat was toen wel echt de shit.”

Ook in latere jaren ben je altijd in de muziek gebleven, wat heb je zoal gedaan?
“In ’94 ben ik in het Plein begonnen, onder andere met organiseren en programmeren, er werden ook jamsessies gehouden. Het W2 Popcollectief had een blaadje: Popcall, waar ik aan meewerkte. Iedere gemeente mocht nog voor zichzelf bepalen of ze MTV op de buis wilden, Den Bosch was een van de laatste waar nog geen MTV was. Voor het Popcollectief heb ik handtekeningen opgehaald om het hier ook op tv te krijgen.”

IMG_0603

Wat waren de tenten waar het te doen was in de stad?
“Rond mijn twintigste ging ik echt Den Bosch ontdekken. De Kakatoe, waar nu Reinders zit, was echt de muzikale plek van Den Bosch. Iedereen die een instrument bespeelde kwam daarheen. Er werden veel jamsessies gehouden, die ontstonden ook weleens spontaan. Vooral in de jazz/blues sfeer. Dan had je de Boortoren bij de Havensingel, wat meer een swingtent was, ik draaide daar in die tijd, echt heel gaaf. Er was alleen alternatieve muziek, geen enkele andere plek deed dat toen. Voor optredens kon je op maandag naar café Boulevard en op dinsdag naar de Welvaart, daar ben ik vaak geweest.”

Je bent veel naar jamsessies geweest, wat trok jou hierin aan?
“Er komen daar altijd mensen met wie je anders niet direct in contact zou komen en waar je ook niet mee zou oefenen. Op een gegeven moment ben ik me meer gaan ontwikkelen als gitarist en ging ik ook meer jammen in de Laat Maar. Biertje erbij en steeds met nieuwe mensen spelen, nieuwe inspiratie opdoen. Jammer dat er nu zo weinig sessies meer zijn.”

caf-laat-maar_resized

Wat zijn de grootste veranderingen in de muziekwereld, gekeken naar het nu?
“De wereld is gewoon veranderd. Een platencontract bestaat eigenlijk bijna niet meer, een label wil nu zien dat je al een heel album bij elkaar hebt en dat je je eigen PR doet, voordat ze interesse hebben. Tegenwoordig moet er al van alles op je Soundcloud of Youtube staan, zeker als je je wil profileren in een andere stad. Je moet op veel meer vlakken thuis zijn.
Waar vooral heel veel verschil in zit zijn de platenzaken. Veel mensen kennen dat tegenwoordig niet eens meer, niet in de vorm hoe ze toen waren. Sommige mensen hadden een vakje, waar de eigenaar dan platen in bewaarde voor ze. Je kreeg advies, zo van: ‘Hee jij vindt dit leuk, dan moet je dat eens checken.’ Paulus Tops bijvoorbeeld, heeft een grote functie gehad (tot 2002). Hij was echt promoter van alternatieve muziek. Als er popmuziek was die hij heel slecht vond, dan vertikte hij het gewoon om dat te verkopen. Het is heel grappig, de eerste plaat van Rage Against The Machine heeft hij ontzettend gepromoot, gewoon omdat hij hem zo gaaf vond. Dat heeft hij die jongens ook nog verteld toen ze hun eerste optreden in de Melkweg hadden, die vroegen zich af waarom ze het zo goed deden in Den Bosch.”

Welke muzikale trends zie je op het moment?
“Iets wat echt van deze tijd is, is het samenwerken van een dj met andere muzikanten of ook een zanger(es). Er is dan echt wat om naar te kijken. Aan de andere kant zie je nu de singer-songwriter, iemand met een barkruk en een gitaartje op een podium, heel rustig. Verder doen tributebands het goed, die geven mensen een gevoel van retro. Wat je ook vaak ziet zijn de conceptfeesten, een bepaalde sfeer waar een tent voor gaat. De organisatoren zorgen ook voor de flyers en de promotie. Alles wordt dan geregeld. Genres blijven, een houseavond is nog steeds een houseavond, maar er zijn tegenwoordig verschillende mengvormen, disciplines die samenkomen. Niet alleen muziek, ook comedy of kunst.”

(foto: http://www.wawik.nl)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s